Rate this article 0 Vote

Lid worden - Voorwaarden

Lid worden bij Schietvereniging de Wildenberg is voor iedereen mogelijk die:

• een verklaring omtrent het gedrag (VOG) krijgt van zijn/haar gemeente; of,
  • reeds lid is bij een andere in Nederland gevestigde schietvereniging en in het bezit is van een geldige WM4.

Ben je geïnteresseerd in een lidmaatschap van SV de Wildenberg dan kun je via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. eerst een verzoek indienen tot een gesprek met een van de bestuursleden. Ben je na dit gesprek nog steeds geïnteresseerd dan kun je een aanvraagformulier voor de VOG en het 'aanvraagformulier lidmaatschap' meenemen.

Je kunt het aanvraagformulier VOG hier downloaden: Download vog-np-juni-2022. Dit is een digitale versie van het formulier. Je kunt het op de pc/laptop/tablet/smart phone invullen, printen en inleveren bij jouw gemeente. Om het formulier te kunnen invullen heb je wel Adobe Acrobat Reader nodig. Deze is gratis te downloaden vanaf de website van Adobe (LET OP! voor de Pro versie moet je betalen) of in jouw Play Store of App Store.

De VOG-aanvraag wordt altijd schriftelijk gedaan, na het introductiegesprek met een bestuurslid!

De VOG (van max. 2 maanden oud) plus het ‘aanvraagformulier lidmaatschap’ dienen geheel ingevuld en voorzien van twee pasfoto’s, ingeleverd te worden bij één van de bestuursleden van SV de Wildenberg. Dit zorgt ervoor dat je aanvraag in behandeling wordt genomen.

Nadat je aanvraag is ingeleverd zal het bestuur jouw aanvraag beoordelen. Het bestuur laat je dan z.s.m. weten of je inderdaad lid kunt worden van SV de Wildenberg.

Ben je een gevorderd schutter, dan zal het bestuur je een 'proeve van schietbekwaamheid' laten afleggen. Hiervoor zal je op een door het bestuur bepaalde dag op de schietbaan een ronde kleiduiven dan wel enkele schoten op de kogelbaan moeten schieten onder toezicht van een bestuurslid, dan wel een gediplomeerd schietinstructeur. Hierbij zal tenminste gelet worden op de veiligheidsaspecten zoals die door jou getoond worden. Wanneer jouw 'proeve van schietbekwaamheid' als voldoende is beoordeeld staat niets je in de weg om lid te worden van SV de Wildenberg.

Indien je een beginnend schutter bent, kom je eerst 4x als introducé kennismaken met de vereniging. In deze 4 weken proefperiode maak je kennis met alle drie de hoofddisciplines die je kunt schieten bij onze vereniging, nl. pistool, geweer en hagelgeweer (kleiduiven). Na deze 4 weken wordt beoordeeld of je als aspirant kunt toetreden. Bij toetreding als aspirant word je meteen aangemeld bij de Koninklijke Nederlandse Schutters Associatie (K.N.S.A.) waarna je daarvan jouw licentie ontvangt.

Je zal nu een keuze moeten maken uit één van de disciplines waarin jij je in eerste instantie verder wilt bekwamen.

De eerste 6 maanden, als aspirant, zullen als beoordelingsperiode gelden. In de eerste drie maanden dien je, in overleg met de trainer/instructeur, een aantal verplichte lessen te volgen. Deze lessen sluit je af met een proeve van schietbekwaamheid, voor jouw schietvaardigheidsbewijs. Wanneer je jouw schietvaardigheidsbewijs hebt gehaald ga je 'vrij' schieten, dit wil zeggen, samen met een begeleider/verenigingsverlofhouder van de vereniging. De instructeurs/trainers zullen je, buiten jouw schietvaardigheid, ook beoordelen op veiligheid, karakter en verenigingsgevoel.  Indien je na deze periode van zes maanden een positieve beoordeling krijgt ben je vanaf dat moment lid van de vereniging en gaat jouw eerste lidmaatschapsjaar in.

Als lid dien je regelmatig te komen schieten (minimaal 18 schietbeurten per kalenderjaar). Zolang je nog geen eigen wapen mag bezitten kun je altijd schieten met een clubwapen, onder leiding van een verenigingsverlofhouder. Heb jij je proeve van schietbekwaamheid eenmaal afgelegd, dan mag je ook gebruik maken van het wapen van een kennis, familielid e.d. zolang deze persoon maar altijd aanwezig is bij jou op het schietpunt.

Na jouw eerste jaar lidmaatschap (als volwaardig lid) kun je aan het bestuur vragen of je in aanmerking komt voor een 'verlof tot het voorhanden hebben van een vuurwapen'. Wanneer je hiervoor toestemming krijgt ga je op zoek naar een, voor jou, toegestaan vuurwapen. Met de gegevens van het wapen kun je dan jouw 'verlof tot het voorhanden hebben van een vuurwapen' aanvragen bij het bestuur. LET OP, zonder wapen kun je geen verlof aanvragen.
Nu je jouw vuurwapen hebt ben je vrij om op eigen gelegenheid te gaan schieten.

In dit K.N.S.A. artikel lees je meer over het aanvragen van een 'verlof tot het voorhanden hebben van een vuurwapen'.

LET OP! Wanneer je verlofhouder bent dien je te voldoen aan de wedstrijdverplichting van minimaal 5 (interne) wedstrijden in één discipline in één kalenderjaar. Lees hierover meer in dit artikel van de K.N.S.A..

Als lid geniet je van enkele voordelen:

• Je koopt jouw kleiduiven tegen een gereduceerd tarief.
  • Je krijgt €5,- korting (per ronde) op schietinstructie van een schietinstructeur werkzaam bij Schietbaan de Wildenberg
  • Je hebt de mogelijkheid om patronen tegen gereduceerde prijs af te nemen (geldt alleen voor afname per 1000 patronen, bij schietbaan de Wildenberg)
  • Je kunt meedoen met de verenigingscompetities
  • Je bent ieder jaar uitgenodigd op de nieuwjaarsborrel (een zondag in januari).
  • Je bent welkom op de jaarvergadering welke ieder jaar in April wordt gehouden.
  • Je kunt na minimaal 1 jaar lidmaatschap in aanmerking komen voor een eigen 'verlof tot het voorhanden hebben van een vuurwapen' (met inachtneming van de opbouwregeling zoals toegelicht op de Wapengebruik pagina).